Felsökning av iPhone – Det spelar ingen roll om du har den senaste iPhone med den senaste versionen av iOS eller om du har en äldre telefon med gammal programvara: ”Det fungerar bara” är ett ideal. Verkligheten är att ”det fungerar bara tills det inte gör det – oftast när du behöver det som mest”. Precis som alla komplexa och sofistikerade maskiner kan iPhone orsaka en mängd problem. I de flesta fall är dock felsökning av iPhone en enkel sak. Så innan du ringer Apple Support eller besöker din lokala Genius Bar, är här några saker du kan prova för att få dina enheter och tjänster att ”bara fungera” igen.
Hur startar du om och återställer din iPhone?
Ett av de bästa tipsen för felsökning av iPhone är en klyscha av en anledning. Ibland räcker det med att bara starta om din iPhone för att lösa problem som sträcker sig från batteridränering till dåligt Wi-Fi och Bluetooth till appar som inte fungerar. Du kan helt enkelt stänga av och starta upp eller, om du måste, starta om hårt.
Ibland räcker det helt enkelt inte med en omstart. Om något har gått allvarligt fel och du antingen blir tillsagd att – eller behöver – sätta din iPhone i återställningsläge eller DFU-läge (Device Firmware Update) för att helt installera om iOS har du också det alternativet.
Och om du inte vill återställa allt utan bara en eller några få saker kan du också göra det! Det är en enkel uppgift att återställa telefonens inställningar, ta bort nätverksanslutningar, radera innehåll, zappa tangentbordsordboken, ordna om startskärmen eller dumpa plats- och sekretessdata.
Vad händer om din iPhone inte laddar, får en usel batteritid, inte stänger av eller inte startar?
Att ha problem med strömmen är det värsta. Det innebär att du inte kan lita på att din iPhone fungerar för dig när du behöver den. Oavsett om din iPhone inte laddas, töms för snabbt även när den är laddad, eller helt enkelt inte stängs av eller vägrar att starta igen, är den goda nyheten att det ibland är lätt att åtgärda på egen hand.
Vad händer om ingenting fungerar?
I vissa fall kommer du, trots alla våra ansträngningar, att stöta på problem som du inte kan åtgärda på egen hand. I dessa fall bör du eskalera direkt till Apple: Du kan ringa företaget, twittra dem @apple_support, besöka dem online på apple.com/support eller gå direkt till din lokala Apple Store.
Vilka problem behöver du hjälp med att lösa?
Behöver du felsökning för din iPhone och det tas inte upp i den här guiden? Eller har du hittat en lösning som fungerar bättre? Släpp den då i kommentarerna!